Seurakuntavaalien ehdokasasettelu on alkanut - päättäjät valitaan marraskuussa

Tänä vuonna Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa eletään vaalivuotta. Seurakuntavaalien ehdokasrekrytointi käynnistyi maaliskuussa ja päättyy 15.9.2022.

Seurakuntavaalien tunnus, teksti uskottu, toivottu, rakastettu.

Seurakuntavaaleissa seurakuntalaiset äänestävät luottamushenkilöt, jotka johtavat seurakunnan ja seurakuntayhtymän toimintaa. Luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi kirkollisveroprosentista, talousarvioista, monista työntekijävalinnoista ja tilojen käytöstä.

Äänestämään seurakuntavaaleissa päästään marraskuussa: ennakkoäänestys on 8.–12.11. ja varsinainen vaalipäivä 20.11. Vaaleissa on äänioikeus jokaisella 16 vuotta täyttäneellä kirkon jäsenellä.

Vaaleissa jokaista kutsutaan asettumaan ehdolle ja äänestämään juuri sellaisena kuin hän on. Seurakuntavaalit järjestetään joka neljäs vuosi.

Miten asetut ehdokkaaksi Kuopion seurakunnissa?

Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymän seurakunnissa järjestetään kahdet vaalit. Jokaisessa seurakuntayhtymän kuudessa seurakunnassa valitaan jäsenet sekä seurakuntaneuvostoon että seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Ehdokkaaksi seurakuntaneuvostoon, yhteiseen kirkkovaltuustoon tai molempiin voi asettua konfirmoitu seurakunnan jäsen, joka on vaalipäivään mennessä täyttänyt 18 vuotta. Ehdolle  asetutaan valitsijayhdistyksen kautta. Seurakunnilla on erilaisia ehdokaslistoja, jotka kokoavat yhteen samansuuntaisesti ajattelevia ehdokkaita. Listojen taustalla voi olla esimerkiksi kirkon herätysliike, poliittinen puolue tai jokin muu asia, jota valitsijayhdistys ajaa.

Ehdokkuudesta kiinnostuneet voivat tiedustella ehdokaslistoja nykyisiltä luottamushenkilöiltä tai oman seurakunnan toimistosta. Ehdokas voi myös perustaa uuden valitsijayhdistyksen. Sen perustamiseen tarvitaan kymmenen äänioikeutettua saman seurakunnan jäsentä.

Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymään kuuluvat Tuomiokirkkoseurakunta, Alavan, Järvi-Kuopion, Kallaveden, Männistön ja Puijon seurakunnat. Oman asuinalueen seurakunnan voi tarkistaa seurakuntahaulla.

Kuopion seurakuntien vaalisivut

Valtakunnalliset seurakuntavaalisivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-03-16 10:49:00.0