Ekumeeninen teko 2016 –tunnustus Studium Catholicumille

Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallitus myönsi vuosittain jaettavan tunnustuksen ekumeenisesta teosta Studium Catholicumille. Kunniakirja luovutettiin 10.10. Kuopion tuomiokirkossa.
DSC_2073_M.jpg

Studium Catholicum on Helsingin Ritarikadulla sijaitseva katolinen kulttuurikeskus. Ranskasta tulleet dominikaanit perustivat sen vuonna 1949. Studium Catholicum tarjoaa mahdollisuuden pohtia kristinuskoon liittyviä kysymyksiä ja syventää omaa uskonelämää. Studiumiin ovat tervetulleita kaikki sen tarjonnasta kiinnostuneet, kirkko- ja uskontokunnasta riippumatta. Luentosalissa järjestetään katolista teologiaa, kirkkohistoriaa, ekumeniaa, kristinuskoa, juutalaisuutta ja taidetta käsitteleviä luentoja. Studium Catholicumin kappelissa on vuodesta 2008 alkaen säännöllisesti torstaiaamuisin järjestetty ekumeenisia rukoushetkiä, joihin osallistuu eri kirkkokuntiin kuuluvia ja muitakin. Dominikaanien sääntökunta viettää kuluvana vuonna perustamisensa 800-vuotisjuhlavuotta.

Ekumeeninen teko 2016 -tunnustus annettiin Studium Catholicumille ainutlaatuisesta ja pitkäjänteisestä ekumeenisesta toiminnasta. Eri kirkkoihin kuuluvien kristittyjen säännöllinen yhteinen kokoontuminen toteuttaa Kristuksen ylimmäispapillisen rukouksen ja ekumeenisen liikkeen keskeistä tehtävää. Palvelu ja kohtaaminen todistavat evankeliumista ja kristittyjen yhteisestä kutsumuksesta.

Mon Oct 10 17:25:03 EEST 2016