Yksinäisyys satuttaa yhä useampaa nuorta – Yhteisvastuukeräys alkaa 4.2.

Tänä vuonna Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorille, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa menettää mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla.

Kolme istuvaa nuorta, joista kaksi selin ja yksi erillään puhelin kädessään.

Joka neljännellä nuorella ei ole yhtään läheistä ystävää eikä porukkaa, johon kokisi kuuluvansa. Kuva: HelsinkiMissio

Vuoden 2024 Yhteisvastuu-piispa Kaisamari Hintikka korostaa aikuisten vastuuta nuorten yksinäisyyden ja syrjäytymisen vähentämisessä. Hän sanoo, että on tärkeää estää kiusaamisen ja ulkopuolelle sulkemisen yleistyminen nuorten keskuudessa.

Yksinäisyys ja elämänhallinnan menettäminen on ahdistava kokemus ulkopuolisuudesta. Tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 prosenttia kokee yksinäisyyttä. Joka neljännellä nuorella ei ole yhtään läheistä ystävää eikä porukkaa, johon kokisi kuuluvansa. Kaikki tuntevat joskus yksinäisyyttä ja tunnistavat sen, mutta pitkittyessään se on haitallista.

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 20 prosenttia kohdistetaan HelsinkiMissiolle. Sen valtakunnallinen School to Belong -ohjelma auttaa kouluyhteisöjä tunnistamaan ja lievittämään nuorten yksinäisyyttä. Nuorten kriisipiste taas tarjoaa matalan kynnyksen ammatillista keskusteluapua.

Yhteisvastuun keräystuotosta 20 prosenttia käytetään paikallisten nuorten tukemiseen sekä muuhun oman alueemme auttamistyöhön seurakuntiemme diakoniatyön kautta. Seurakuntien työssä nuorten yksinäisyyttä ehkäistään mm. yhteistyössä koulujen kanssa sekä järjestämällä leirejä ja retkiä, nuorteniltoja ja erilaisia ryhmiä.

Koulutusta ja tukea kriisialueiden uhreille

Yhteisvastuun tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon, josta humanitaarisella avulla tuetaan heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä maailmalla. Avustustarpeiden syitä ovat useimmiten luonnonkatastrofit, aseelliset konfliktit ja äkilliset onnettomuudet.

Tämänvuotisessa keräyksessä esitellään Kirkon Ulkomaanavun avustustyötä Ugandassa, jossa asuu yhteensä 1,5 miljoonaa pakolaisena maahan tullutta ihmistä. Heistä kolmasosa on kotoisin vuosikymmenien konfliktin runtelemasta Kongon demokraattisesta tasavallasta.

Kirkon Ulkomaanapu tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeilla rakennetaan uusia ja turvallisia luokkahuoneita, lisätään tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jaetaan oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia. Koulunkäyntiä tukemalla ja ammatillista koulutusta tarjoamalla mahdollistetaan pakolaisnuorille valoisampi tulevaisuus ja kestävä toimeentulo.

Seurakunnan Yhteisvastuukeräykseen voi lahjoittaa monin tavoin

Kaikki kuusi Kuopion ev.lut. seurakuntaa osallistuvat Yhteisvastuukeräyksen toteuttamiseen. Keräys avataan joka seurakunnan jumalanpalveluksessa sunnuntaina 4.2. Keräykseen voi osallistua tapahtumissa, vapaaehtoisena ja lahjoittajana. Lahjoittaa voi sekä lähikeräyksissä että MobilePayllä, pankissa tai nettilahjoitussivun kautta. Kun käyttää seurakunnan lahjoitusnumeroa tai viitettä, lahjoituksesta 20 prosenttia tulee käyttöön keräävässä seurakunnassa.

Kuopion seurakunnat keräävät Yhteisvastuukeräystä mm. kauppojen edustoilla, torilla ja kirkoissa pitkin kevättä. Kerääjät tunnistaa Yhteisvastuun virallisista keräyslippaista.

Poimintoja tulevista tapahtumistamme

Su 4.2. klo 10 Jazzilla höystetty messu ja Yhteisvastuukeräyksen aloitus Kallaveden kirkossa.
Su 4.2. klo 11 Soppasunnuntai Postitalon seurakuntakeskuksessa. Messun jälkeinen keittolounas, myyjäiset ja "Nojatuolilla Ugandaan” -kokemuksia Kirkon Ulkomaanavun työstä.
Su 11.2. klo 10 Laskiaisen iloinen perhemessu ja laskiaisrieha Männistön Pyhän Johanneksen kirkolla.
Su 11.2. klo 10–12 Laskiaistapahtuma Kaavilla Kortteisen koululla.
Su 11.2. klo 11–14 Lasten messu ja laskiaistapahtuma Puijon kirkolla.
Su 11.2. klo 16 Hiljainen rukous -konsertti Puijon kirkolla.
Ke 14.2. klo 13 Ystävänpäivän laulajaiset Nilsiän seurakuntakodilla.
Pe 16.2. klo 10-13 Yhteisvastuun puuropäivä Männistössä asukastila Mäntytuvassa.
Yhteisvastuun ruispuuropäivät Kuopion torilla ke–pe 13.–15.3. Järjestäjinä Alavan seurakunta, Puijon seurakunta ja Kuopion tuomiokirkkoseurakunta.

Lisätietoja keräyksestä ja tapahtumistamme

kuopionseurakunnat.fi/yhteisvastuu