Adventti - lupaus valosta

Adventtina odotetaan, että Messias syntyy ja valo voittaa pimeyden. Ensimmäisenä adventtina seurakunnat ympäri Suomen ottavat käyttöön virsikirjan uuden lisävihkon.

Kuvassa Kuopion tuomiokirkko sisältä

Sana adventti tulee latinan kielen sanasta adventus, joka merkitsee saapumista tai tulemista. Suomen kielessä adventti merkitsee nykyään joulun odotuksen aikaa.

Ensimmäinen adventtisunnuntai viittaa pääsiäistä edeltävään palmusunnuntaihin. Jeesuksen ratsastaessa Jerusalemiin tunnelmat olivat juhlalliset ja riemukkaat, kansa hurrasi kuninkaalle. Ensimmäinen adventti liittyy Kristuksen kuninkuudesta kertovien pyhäpäivien ketjuun.

Hoosiannaa lauletaan!

Kaikissa Kuopion ev.lut. seurakunnissa vietetään 27.11.  ensimmäistä adventtisunnuntaita messuin, hartauksin ja jumalanpalveluksin. Kaikki tapahtumat löytyvät verkosta osoitteesta www.kuopionseurakunnat.fi

Uudet virret käyttöön adventtina

Ensimmäisenä adventtina seurakunnat ympäri Suomen ottavat käyttöön virsikirjan uuden lisävihkon. Virsikirjan uudistustyössä on pyritty elävöittämään virsiperinnettä ja liittämään kansalle tutuksi tulleita lauluja osaksi virsikirjan kokonaisuutta.

Uusien virsien tarkoituksena on sanoittaa uskoa ja siihen liittyviä kokemuksia uudenlaisella tavalla. Lisävihko korostaa myös seurakunnan yhteisöllisyyttä ja kristinuskon globaaleja näkymiä.

Käytössä oleva vuoden 1986 suomenkielinen virsikirja sisältää 632 ja ruotsinkielinen 585 virttä. Näiden rinnalle suomenkielinen lisävihko tuo nyt 79 ja ruotsinkielinen 147 uutta virttä.

Virsikirjan lisävihkomaraton Puijon kirkossa

Virsikirjan lisävihkomaraton Puijon kirkossa la 26.11. alkaa klo 10. Tutustutaan koko päivän kestävässä maratonissa uuteen virsikirjan lisävihkoon. Uusien virsien sävelmiin johdattelee professori Erkki Tuppurainen klo 11. Kirjailija Anna-Mari Kaskinen kertoo klo 14 virsitekstien laatimisesta. Mukana Sibelius-Akatemian Kuopion osaston opiskelijoita sekä Puijon Kirkkokuoro. Laulamaan voi tulla missä tahansa maratonin vaiheessa. Kahvitarjoilu Kirkon Ulkomaanavun hyväksi klo 11–16.

2016-11-24 12:44:01.0