Pääsiäisenä levähdetään ja riemuitaan yhdessä

Pääsiäisen aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä hetkiä ja juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta. Kuopion ev.lut. seurakuntien pääsiäissivuilta löydät kaikki tärkeimmät pääsiäisen tapahtumat sekä piispa Jari Jolkkosen pääsiäistervehdyksen.

Pääsiäinen Kuopion seurakunnissa

Pääsiäisen viettoon liittyy monta merkittävää kirkkopyhää: kiirastorstai, pitkäperjantai sekä pääsiäispäivä.

Pyhäpäivät tuovat myös lepoa ja virkistystä kevääseen sekä arkisen työn keskelle. Silloin on enemmän aikaa perheelle ja läheisille, omalle itselle sekä hoitavalle hiljaisuudelle.

Kiirastorstaina alttari verhotaan mustaan

Kiirastorstaina kirkot täyttyvät kirkkokansasta, joka haluaa osallistua ehtoolliselle ja samalla muistella opetuslasten viimeistä ateriaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Kiirastorstain messu on vaikuttava, sillä messun päätteeksi urut vaikenevat ja kirkossa olevat kynttilät sammutetaan. Alttari riisutaan kankaista ja esineistä, ja se verhotaan mustaan. Kiirastorstain iltamessut alkavat useimmissa Kuopion seurakuntien kirkoissa klo 18 tai 19.

Pitkäperjantai on Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman muistopäivä. Se onkin vuoden ainoa pyhäpäivä, jossa liturginen väri on musta. Kirkossa ei ole ehtoollista ja virret veisataan ilman säestystä.

Nilsiän kirkossa pitkäperjantaina klo 18 kuullaan Stabat mater, joka on yksi kirkkomusiikin rakastetuimmista teoksista. Se kertoo Mariasta seisomassa ristiinnaulitun poikansa luona. Pääsiäislomalaiset voivat hiljentyä Tahkon kappelilla Nilsiässä klo 15 Jeesuksen kuolinhetken hartauteen.

Puijon kirkossa klo 15 lauletaan yhdessä pitkäperjantain virsiä ja Männistön Pyhän Johanneksen kirkossa klo 15 kuullaan musiikkia Jeesuksen kuolinhetkenä.

Pääsiäispäivinä syödään yhdessä ja vaelletaan

Pääsiäispäivä eli sunnuntai 16.4. on riemua täynnä! Silloin juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta ja voittoa kuolemasta. Pääsiäisjuhla alkaa jo pääsiäisyönä, jolloin Kuopion seurakuntienkin kirkoissa on pääsiäisyön messuja.

Kuopiossa Tuomiokirkossa klo 23 saarnaa piispa Jolkkonen ja Kuopion Nuorisokuoro esiintyy. Pääsiäisyön messu näkyy myös Virtuaalikirkossa www.virtuaalikirkko.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Pääsiäisyöstä alkaa pääsiäisviikko, joka kestää seuraavaan lauantaihin.

Pääsiäispäivän juhlamessua vietetään Alavan kirkossa klo 11 piispa Jolkkosen, Zipporim-kuoron sekä kirkkokuoron seurassa. Sitä ennen on mahdollisuus aamubrunssiin klo 9.30 alkaen.

Pääsiäispäivänä voi myös lounastaa Poukamassa ennen klo 12 uuden laulun messua Taize-lauluineen.

Kuopion Nuorisokuoron konsertti ”Oi kirkkain aurinko” kuullaan Alavan kirkossa klo 18.

Toisena pääsiäispäivänä ma 17.4. klo 10 pääsee osallistumaan ekumeeniselle pääsiäisvaellukselle Karttulan kirkolla. Päivä alkaa jumalanpalveluksella, jonka jälkeen vaelletaan noin 14 km Eevan talolle, jossa mahdollisuus saunomiseen ja ruokailuun. Tiennäyttäjinä ovat isä Harri Kuopion ortodoksiseurakunnasta ja Petteri-pappi Kallaveden seurakunnasta.

Katso kaikki pääsiäisajan kirkot, konsertit ja muut tapahtumat pääsiäissivuiltamme

"Loistakoon valosi pimeyteemme
niin kuin tämä pääsiäiskynttilä.
Valaiskoon meitä pääsiäisen kirkkaus,
ylösnoussut Herramme Jeesus Kristus,
joka elää ja hallitsee iankaikkisesta iankaikkiseen."

2017-04-13 12:49:35.0