Nuoret matkalle Israeliin

Kuopion ev.lut. seurakunnat ovat järjestämässä nuorten matkaa Israeliin ja Palestiinalaisalueille. Suunnitteilla oleva matka on uusi avaus kansainvälisessä nuorisotyössä. Matkan tarkoituksena on avata nuorille ymmärrystä kristittyjen elinolosuhteista Lähi-Idässä.
kuvassa Kuopion ev.lut. seurakuntien logo

Tarkoituksena on lähteä matkalle Jerusalemiin sekä Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon (ELCJHL) vieraaksi. Ryhmäkoko on 15 nuorta.

Työntekijöiksi matkalle ovat lähdössä Tuomiokirkkoseurakunnan nuorisotyönohjaaja Jarkko Voutilainen, Alavan nuorten pappi Anu Kiviranta ja Puijon seurakunnan kanttori Joona Saraste.

Viime vuosina seurakuntayhtymässä kansainvälinen nuorisotyö on rakentunut pitkälti International Youth Festivalin (IYF) varaan. Toistaiseksi IYF on järjestetty vuorovuosina Saksassa, Englannissa ja Suomessa. Festivaalin jatko sovitaan kuitenkin vain vuodeksi kerrallaan ja sen jatkuvuus on pitkällä aikavälillä epävarmaa. Suunnitteilla oleva matka olisi uusi avaus kansainvälisessä nuorisotyössä. Matkan tarkoituksena on avata nuorille ymmärrystä kristittyjen elinolosuhteista Lähi-Idässä ja erityisesti ELCJHL-kummikohteiden alueella, tutustua paikallisten nuorten elämään ja myös Raamatun paikkoihin Israelin alueella. Tulevaisuudessa matkoja voitaisiin tehdä esimerkiksi kahden vuoden välein ja kutsua myös ELCJHL:n nuoria Kuopioon.

Yhteydenpito arabikristittyjen kanssa alkoi vuonna 2009 Kuopion hiippakunnan tekemän kolmikantasopimuksen mukaisesti. Yhteistyössä Suomen lähetysseuran, Kuopion hiippakunnan ja ELCJHL:n kanssa on kehitetty erityisesti kirkkomusiikkityötä palestiinalaisalueilla. Kanttori Joona Saraste ja kanttori Alma Tervo ovat olleet kirkkomusiikin opetustehtävissä alueella. Palestiinasta opettajaksi opiskeleva Phoebe Qassis on vieraillut vastaavasti Kuopiossa syksyllä 2016.

Yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 24.4. kokouksessaan 5.000 euron avustuksen matkan tukemiseksi, mikäli matkalle osallistuu vähintään 15 nuorta.

Mon Apr 24 17:42:41 EEST 2017