Kirkko haluaa lisätä liikuntaa nuorisotoiminnassaan

Kirkko haluaa edistää nuorten arkiliikkumista osana seurakuntien toimintaa. Liikunnan tulisi olla sellaista, että kuka tahansa voi osallistua siihen, eikä erityisiä liikuntavarusteita tarvita.

kuvassa nuoria liikunnan harrastajia

Kerhot suunnataan etenkin vähän liikkuville nuorille. Nuoret liikkuvat suosituksiin nähden liian vähän.

Kohderyhmänä ovat erityisesti rippikoulu- ja isosikäiset, 15–18-vuotiaat nuoret. Isosten on määrä toimia liikuntakerhojen vetäjänä.

– Ajatuksena on, että liikuntaa lisättäisiin osana seurakunnan muuta toimintaa, hankekoordinaattori Markku Autio Nuoresta kirkosta kertoo. Hän toivoo, että nuorilta itseltään tulisi ideoita, millaisesta liikunnasta voisi olla kyse.

Hanke alkoi Kuopion, Varkauden ja Kajaanin seurakuntien yhteisellä starttipäivällä Pieksämäellä sijaitsevassa Partaharjun leirikeskuksessa 26.–27. lokakuuta.

Tällä hetkellä Alavan seurakunnassa on joka toinen viikko liikuntavuoro nuorille. Tuomiokirkko seurakunta järjestää puolestaan joka tiistai liikuntavuoron Kallaveden lukiossa. ”Tarkoitus on kouluttaa liikuntakerhoista vastaavia nuoria paremmiksi liikuntainnostajiksi. Yhtenä tärkeänä tavoitteena on saada rippikoulun kautta vähemmän liikkuvia nuoria mukaan toimintaa. Tämä tulee näkymään jo kevään ja kesän rippikouluissa.”, kertoo nuorisotyönohjaaja Anton Berg Alavan seurakunnasta.

Nuoren kirkon ”Luotu liikkumaan” -hanke toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön tuella. Tavoitteena on tukea nuorten arjessa jaksamista, vähentää yksinäisyyttä ja lisätä sekä fyysistä että henkistä hyvinvointia. Oikein toteutettuna liikunnalla on näitä kaikkia asioita edistävä vaikutus. Liikunnan merkitys hyvinvoinnin edistämisessä ja myös syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä on todettu lukuisissa tutkimuksissa.

Wed Oct 30 13:21:00 EET 2019