Samassa pöydässä

Yhdessä syöminen pääsiäisenä paaston päätyttyä on vanha kristillinen perinne.

ekopaasto_L.jpg

Ainakin 30 evankelis-luterilaisessa seurakunnassa järjestetään pääsiäisen aikaan tapahtumia, joissa kokoonnutaan syömään yhdessä joko pääsiäisyön jumalanpalveluksen jälkeen tai pääsiäissunnuntaina.

Tapahtumien toteutustapa vaihtelee. Suuressa osassa tapahtumia osallistujien toivotaan tuovan mukanaan syötävää yhteiseen pöytään.

Pääsiäisen tapahtumat näkyvät sosiaalisessa mediassa hashtagilla #samassapoydassa.

Samassa pöydässä syöminen on ruoan, juoman, ajan ja tarinoiden jakamista. Yhteinen pöytä rakentaa yhteisöä. Se luo yhteyden ja yhteisöllisyyden kokemuksia maailmassa, jossa yksilöllisyys korostuu. Samassa pöydässä syöminen on hyvä tapa tutustua uusiin ihmisiin.

Yhdessä syöminen haastaa myös ajattelemaan, miten ruoan ja yhteyden saa jakautumaan maailmassa tasaisemmin ja riittämään kaikille.

Ruoka ja sen ekologisuus on teemana myös tämän vuoden Ekopaasto-kampanjassa, joka päättyy pääsiäiseen ja yhteiseen juhlaan.

Alavan seurakuntatalolla on brunssi pääsiäisaamuna su 27.3. alkaen klo 10, kirkossa perhemessu klo 11.00.

Järvi-Kuopion seurakunnan Vehmersalmen seurakuntakodissa su 27.3. yhteinen pääsiäisaamiainen alkaen klo 11.00. Kaikki voivat tuoda tarjottavaa pöytään. Pääsiäismessu klo 13.00 Vehmersalmen kirkossa.

Kallaveden kirkossa la 26.3. klo 23.00 Pääsiäisyön messu. Tarjolla iltapala.

Puijon seurakunta järjestää Poukamassa su 27.3. klo 11.00 nyyttikestibrunssin, klo 13.00 messu.

Thu Mar 24 09:37:00 EET 2016