Männistön kirkkoherran vaalitavaksi esitetään välillistä vaalia

Männistön seurakunnan seurakuntaneuvosto esittää tuomiokapitulille pyynnön, että Männistön seurakunnan kirkkoherran virka julistetaan avoimeksi ja sen vaali suoritetaan välillisenä vaalina.

Pyhän Johanneksen kirkon torni ja rakennusta ja lunta.

Männistön seurakunnan Pyhän Johanneksen kirkko

Esityksen mukaan vaalin toimittaisi Kuopion Männistön seurakuntaneuvosto.

Kirkkoherran viran kelpoisuusvaatimuksista ja kirkkoherran tehtävistä säädetään kirkkolaissa ja kirkkojärjestyksessä. Lisäksi Kuopion Männistön seurakunnan seurakuntaneuvosto on ilmoittanut, että kirkkoherran viran erityisiä tarpeita ovat muun muassa seuraavat:

• valmius kehittää ja toteuttaa monipuolista jumalanpalveluselämää
  • valmius toimia ja kehittyä seurakunnan visionäärisenä johtajana sekä kehittää pitkäjänteisesti vakiintuneen lähiöseurakunnan toimintaa
  • motivaatio toimia yhteistyössä seurakuntayhtymän, luottamushenkilöiden, työntekijöiden ja vapaaehtoisten kanssa sekä toimintaympäristön verkostoissa
  • erilaisten kulttuurien, yhdenvertaisuuden ja luontoarvojen kunnioittaminen.

Männistön seurakunnan edellinen kirkkoherra Aulikki Mäkinen siirtyi toisiin tehtäviin keväällä 2021. Seurakunnan vt. kirkkoherrana toimii Sanna Mertanen.

2021-12-01 20:23:00.0