Vihkipari poistuu Tuomiokirkon alttarilta.

Kuopion tuomiokirkko vihkikirkkona

Kuopion tuomiokirkko on hiippakunnan suosituin vihkikirkko. Tuomiokirkon kesän vihkiajat tulevat varattaviksi edellisen vuoden loppiaisen jälkeen.

Yleisellä tasolla tietoa häävalmisteluista, kuten avioesteiden tutkinnasta, löydät seurakuntayhtymän sivuilta.

"Ei vielä kirkossa kuulutettu"

Vihkikuulutukset on perinteinen kirkollinen tapa, jossa vihkiparin aikomus avioitua on julkistettu seurakunnan jumalanpalveluksessa. Vaikka tavalla ei enää ole entisaikojen tiedonvälityksellistä merkitystä, edelleen seurakunta muistaa avioliittoon aikovia jäseniään messun esirukouksessa ja siten elää rinnalla suuressä elämän käännekohdassa.

Avioliiton esteiden tutkinnan yhteydessä on mahdollista toivoa, missä kirkossa kuulutukset pidetään. Oman kotiseurakunnan sijasta on mahdollista toivoa kuulutuksia myös vihkikirkkoon. Kuulutusjumalanpalvelukseen osallistuminen tulevan puolison tai perheväen kesken on ainutlaatuinen mahdollisuus valmistautua tulevaan hääjuhlaan.

Häämusiikin valinta

Tuomiokirkon vihkitoimitusten musiikillisesta linjasta vastaa kirkon urkuri. Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on sisällöltään pienimuotoinen jumalanpalvelus, jossa ehtoollisen vieton paikalla on avioliiton solmiminen. Vihkitoimituksen jumalanpalvelusluonne vaikuttaa tilaisuuteen soveltuvan musiikin valintaan, mutta pyrkimyksenä on toteuttaa juhla vihkiparin toiveita kuunnellen.

Vihkiharjoitus ja papin tapaaminen

Mikäli vihkiparilla ei ole sovittuna tuttua vihkipappia, kuopiolaiset parit vihkii oman seurakunnan työvuorossa olevat papit ja ulkopaikkakuntalaiset tuomiokirkkoseurakunnan papisto.

Papiston kesän työvuorolistat selviävät yleensä toukokuussa, jonka jälkeen vihkipappi ottaa yhteyttää morsiuspariin ja sopii vihkiharjoituksen Tuomiokirkkoon.

Vaikka kirkkohäät ei ole suoritus, on toimituksen kulku hyvä käydä paikan päällä läpi, jotta juhlapäivään voi käydä ilman tarpeentonta jännitystä. Vähintään yhtä tärkeää on myös vihkiparin ja vihkipapin tutustuminen puolin ja toisin sekä keskustelu avioliiton merkityksestä.

Tuomiokirkon vihkiajat kesälauantaisin

Kesän vihkiajat tulevat varattaviksi edellisen vuoden loppiaisena. Kesälauantaisin Tuomiokirkossa on vihkiaikoja 45 minuutin välein.

• 12.00
  • 12.45
  • 13.30
  • 14.15