Elävä kirkonmäki

Kuopion tuomiokirkon kirkonmäki muodostaa yhdessä Snellmanin puiston kanssa kauniisti hoidetun puisto- ja viheralueen kaupungin ydinkeskustassa. Kirkonmäki on myös ympäri vuoden monien seurakunnan tilaisuuksien tapahtumaympäristö.

Tiekirkkona Kuopion tuomiokirkko on avoinna vierailijoille päiväsaikaan, ja vapaaehtoiset kirkonvartijat pitävät kirkkoa aukia hiljentymistä ja tutustumista varten perjantai-iltoina ympärivuoden sekä kesäaikaan myös keskiviikkoiltaisin.

Kuopion seurakunnille myönnettiin keväällä 2023 Kirkon ympäristödiplomi. Ympäristöohjelmassamme olemme sitoutuneet kehittämään toimintaamme luomakunnan ja luontosuhteemme kannalta kestävämpään suuntaan.

Tuomiokirkko ja sen kirkonmäki kuuluvat Kuopion kansallisen kaupunkipuiston alueeseen. Rohkaisemme kirkonmäellämme kulkevia paitsi hiljentymään Tuomiokirkon suojissa, myös varjelemaan arvokasta kuopiolaista lähiluontoa ja virkistymään sen äärellä!

Osa Kuopion kansallista kaupunkipuistoa

Kuopion tuomiokirkko ja sen kirkonmäki kuuluvat vuonna 2017 perustetun Kuopion kansallisen kaupunkipuiston alueeseen.

Vimeo video

Kansallisen kaupunkipuisto on kaupunkiympäristössä sijaitseva arvokkaiden kulttuuri- ja luonnonmaisemien sekä virkistysalueiden laaja kokonaisuus, jonka säilyttämiseen ja hoitamiseen kaupunki on sitoutunut.

Kuopion kansallisen kaupunkipuiston alue käsittää keskustan kulttuurikortteleita ja puistoalueita sekä laajat alueet Etelä-Kallaveden saaristoa.

Tiedustelut Tuomiokirkkoseurakunnan ympäristötyöstä:

Seurakuntamestari