Kastepuu - Sinä olet ihme

Tuomiokirkon lastennurkkauksessa sijaitseva kastepuu on kirkkosalin uusin tulokas. Joulukuussa 2022 käyttöön otetun kastepuun on suunnitellut ja toteuttanut taiteilija Jaana Partanen ja arkkitehti Heikki Lamusuo.

Teoksen nimi on Sinä olet ihme, joka on viittaus kastejuhlissa usein luettavaan psalmiin 139:13-14:

Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä.

Kastepuu

Kastetulle oma kristalli

Jokaiselle vuoden mittaan kastetulle tuomiokirkkoseurakunnan jäsenelle ripustetaan kastepuuhun lehväksi oma silkkinauhaan solmittu kristalli, johon on kirjoitettu kastetun ristimänimi ja kastepäivämäärä.

Kastepuun kristallit ovat kierrätysmateriaalia, nimittäin tuomiokirkon entisten kattokruunujen kristalleita.

Useimmiten kastettavaa muistetaan Tuomiokirkon messussa kastejuhlaa seuraavan viikon sunnuntaina. Messun jälkeen kasteperhe voi halutessaan itse ripustaa kristallin kastepuuhun.

Kysy lisää lasten ja perheiden toiminnasta:

2. kappalainen
Tuomiokirkkoseurakunta