Hyppää sisältöön
Näkymä urkuparvelta Tuomiokirkon kirkkosaliin, jossa näkyy alttarialue joulukuusineen.

Tutustu kirkon arkkitehtuuriin ja taiteeseen

Vuonna 1815 valmistunut Kuopion tuomiokirkko edustaa rakennustyyliltään empireen vivahtavaa uusklassismia. Tyylin ominaispiirteet ovat nähtävissä erityisesti alttariseudun ja saarnatuolin koristelussa.

Kirkko on yli 200-vuotisen historiansa aikana käynyt läpi useita saneeraustöitä sekä tyylillisiä aikakausia, joista muistuttavat kirkkosalin seinille sijoitellut taideteokset. Viimeisin laaja peruskorjaus valmistui vuonna 2016 kirkon 200-vuotisjuhlien kynnyksellä. Remontin yhteydessä Kuopion tuomiokirkko palautettiin värisävyiltään lähemmäs alkuperäistä asuaan.

Uusin tulokas kirkkosalissa on kastepuu, joka otettiin käyttöön adventtina 2022.

Lisätietoja kirkon yksityiskohdista

Kirkon esittelyt ryhmille: