Rukoussunnuntain messu

Tuomiokirkkoa sisäkuva.

Kuopion tuomiokirkko

Sydämen puhetta Jumalan kanssa. Rukoussunnuntain tekstit puhuvat siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Teksteissä kerrotaan myös Kristuksesta suurena esirukoilijana ja rukoilemisen opettajana.

Rukoussunnuntain messussa saarnaa Liisa Penttinen ja liturgian toimittaa Risto Voutilainen. Kanttorina on Jaakko Tyni ja urkurina Anna Antikainen.
Tuomiokirkkokuoro laulaa.

Rogate (= anokaa, rukoilkaa) poikkeaa muiden pääsiäisen jälkeisten sunnuntaiden latinalaisista nimityksistä sikäli, ettei sitä ole saatu päivän antifonista vaan rukouskulkueista, joita Roomassa järjestettiin 300-luvulta alkaen. Ne korvasivat keväisin pelloille suuntautuneet pakanalliset kulkueet. 400-luvun lopulta lähtien kirkolliset rukouskulkueet sijoittuivat rukoussunnuntain ja helatorstain välisiin arkipäiviin, mistä johtuu niiden myöhempi nimi käyntipäivät (ruotsin gångdagar).
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Tuomiokirkkoseurakunta