Nilsiän alueseurakunta

Nilsiän alueseurakunta kuuluu Järvi-Kuopion seurakuntaan liityttyään siihen 1.1.2013. Samalla päivämäärällä Nilsiän kaupunki liittyi Kuopioon. Ennen nyt tapahtunutta muutosta Nilsiän seurakunta oli itsenäinen aina vuodesta 1816 asti. Alueseurakunnassa on noin 6000 jäsentä. Nilsiän upea kivikirkko on rakennettu vuonna 1906.

Tervetuloa kotikirkkoon sunnuntaisin klo 10!

Ovi auki Jumalan luo - seurakuntamme strategia vuosille 2023–2026Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Messut Nilsiän kirkosta suoratoistona Youtube-kanavalla

Järvi-Kuopion seurakunnan Youtube-kanavaLinkki avautuu uudessa välilehdessä - tästä linkistä pääset seuraamaan Nilsiästä suoratoistettavaa oman seurakunnan jumalanpalvelusta aina silloin, kun jumalanpalvelus pidetään kirkossa. Kanavalta voit seurata myös muita ajankohtaisia juttuja, musiikkia ja hartauksia.

Seurakunnan työntekijät ovat tukenasi. Yhteyden saat meihin parhaiten puhelimitse tai sähköpostilla. Työntekijöiden yhteystiedot

Linkki:  Kirkon keskusteluapuunLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Voit vierailla kotikirkossa näiden kuvien kanssa

Nilsiän kirkon alttaritaulu ja alttari.

Kirkon sisätilaa saarnastuolista nähtynä. Edessä ovat kruunuvalaisimet. Taustalla ovat urut.

Nilsiän kirkko, sisätilaa saarnastuolista nähtynä.

Nilsiän alueen historiaa

Nilsiän alueseurakunta liittyi Järvi-Kuopion seurakuntaan 1.1.2013. Samalla päivämäärällä Nilsiän kaupunki liittyi Kuopioon. Ennen nyt tapahtunutta muutosta Nilsiän seurakunta oli itsenäinen aina vuodesta 1816 asti. Alueseurakunnassa on noin 6000 jäsentä.

Nilsiässä on kautta vuosisatojen elänyt vahva hengellinen perintö, herännäisyys. Paavo Ruotsalaisen entinen kotipaikka, Aholansaari, sijaitsee Nilsiässä Tahkon monipuolisen matkailukeskuksen ja vapaa-ajanviettoalueen vieressä. Nilsiässä eletään perinteitä arvostaen ja kunnioittaen, mutta myös luottavaisesti eteenpäin katsoen ja uutta luoden.

Nilsiän nykyinen kirkko on vihitty käyttöön vuonna 1906. Tahkovuoresta louhitusta Nilsiän kvartsiitista rakennettu kirkko julistaa ylväällä olemuksellaan ja siinä kokoontuva seurakunta toiminnallaan ikiaikaisen Jumalan hyvyyttä. Ajat vaihtuvat ja sukupolvet seuraavat toinen toistaan. Mutta Jumalan armo pysyy iankaikkisesti.

Kappalainen

Alueena Nilsiä, Säyneinen 50 % aj. 1.9.2022–1.9.2026

vs. Kappalainen

Alueena Nilsiä, Säyneinen 50 % aj. 1.9.2022–1.9.2026