Kirkonmeinikiä Tuusniemen kirkossa.

Vapaaehtoistoiminta antaa virkistystä elämään

Etsitkö toimintaa ja tehtävää, jossa voisit palvella ja samalla virkistyä itsekin? Tuusniemen alueseurakunnassa on paljon antoisaa tekemistä ja tehtävää. Tule mukaan touhuun omaan kotikirkkoosi esim. messupalvelijaksi (erilaiset tehtävät jumalanpalveluksessa), hartauksien pitäjäksi, kirkkokahvin keittäjäksi tai vaikka kolehdin kantajaksi.

Jokainen voi palvella omien taitojensa ja kykyjensä mukaan. Myös yksinäiset ihmiset kaipaavat ystävää ja juttukumppania. Ota yhteyttä ja tule saamaan voimaa ja sisältöä elämääsi ja rakentamaan omaa seurakuntaasi! Annamme koulutusta tehtäviin.

Lisätiedot:

• Aluepappi Paula Hagman, p. 040 4888 614 paula.hagman@evl.fi.
  • Vapaaehtoistyöntekijöiden yhteyshenkilö Esko Taskinen, p. 0400 616 033.
  • Kiinteistö- ja kahvitusapu seurakuntamestari Timo Räty, p. 040 4888 635.
  • Musiikkiavustus kanttori Taru Parviainen p. 040 4888 626.
  • Lähimmäisen auttamistyö diakonissa Pirjo Sonninen p. 040 4888 627.

Vapaaehtoistoimintaa esiteltiin kirkkohallituksen täysistunnon väelle Tuusniemellä

Järvi-Kuopion seurakunta sai vieraakseen harvinaisen delegaation, kun kirkkohallituksen täysistunnon väki tutustui seurakunnan toimintaan ja vieraili erityisesti Tuusniemen alueseurakunnassa. Mukana olivat mm. arkkipiispa Tapio Luoma, piispa Seppo Häkkinen ja piispa Mari Leppänen sekä toistakymmentä muuta täysistunnon jäsentä. Esko Taskinen esitteli Tuusniemen harvinaisen pystykirkon historiaa, ja lisäksi esiteltiin alueseurakunnan aktiivista vapaaehtoistoimintaa. Vieraat olivat iloisia ja kiitollisia saamastaan vieraanvaraisuudesta. Arkkipiispa Luoma antoi vilpittömän kiitoksensa sekä työntekijöille että seurakuntalaisille.

Kirkkohallituksen väki vieraili Järvi-Kuopion seurakunnassa. Kuvassa piispat Seppo Häkkinen, arkkipiispa Tapio Luoma, piispa Mari Leppänen sekä kirkkoherra Juha Hagman.
Tuusniemen alueen vapaaehtoiset kuulemassa arkkipiispa Tapio Luoman kiitokset aktiivisesta vapaaehtoistoiminnasta keväällä 2021.

Osallisuuteen kutsutut

Liian usein vähättelemme itseämme ja lahjojamme. Vähättelyn sijaan meidän tulisi miettiä mikä saa ihmiset tulemaan yhteen ja miten seurakuntalaisten lahjat saadaan käyttöön kirkon yhteiseksi hyödyksi ja seurakunnan jäsenten iloksi?

Tuusniemen alueseurakunnassa jumalanpalveluselämä on keskiössä. Seurakuntalaisten osallistuminen aktiivisesti jumalanpalvelusten suunnitteluun ja toteutukseen saa aivan uudella tavalla inhimillisen elämän eri puolia mukaan yhteiseen jumalanpalvelukseen. Messupalvelijaksi koulutetaan ja heihin pidetään säännöllisesti yhteyttä. Esirukoilijat ja ehtoollisenjakajat kokoontuvat säännöllisesti papin johdolla oppimaan uutta ja jakamaan kokemuksia. Arjen kokemukset muuttuvat rukouksiksi evankeliumin ilosanoman alla, ja jumalanpalvelus ulottuu keskelle arkeamme. Jokaisen jumalanpalveluksen lopuksi meidät lähetetään maailmaan (Lähtekää rauhassa ja palvelkaa Herraa iloiten) , mutta samalla kutsutaan takaisin.

On aika toimia ja nähdä vaivaa, jotta tyhjätkin kirkonpenkit täyttyvät. On keskityttävä olennaiseen kaiken moninaisen huolehtimisen ja touhun keskellä. Silloin voi varautua siihen, että seurakunta ei enää ole entisenlainen, sillä Sanan ja sakramenttien ääreltä lähtevä uudistus vaikuttaa koko seurakuntaan. Jeesus rohkaisee meitä, ettei meidän tule kätkeä ja kieltää sitä, mitä meille on annettu. Me saamme näyttää mitä osaamme ja antaa sen tulla käyttöön elämässämme. Me saamme puhjeta kukkaan Jumalan ja toinen toistemme avulla!

Sinä olet kutsuttu!

Aluepappi Paula Hagman, p. 040 4888 614.

Kädet ristissä kirkon penkissä.

II Kappalainen, hallintopappi, pappien lähiesihenkilö
Järvi-Kuopion seurakunta Kaavi Tuusniemi
Koivukuja 2
71200 Tuusniemi