Helluntain messu

su 19.5. klo 10.00
Kirkon avoin ovi.

Kuopion tuomiokirkko

Helluntai on kirkon syntymäpäivä.
Helluntain keskeisinä aiheina ovat Pyhän Hengen saaminen ja Hengen toiminta sekä alkuseurakunnan ja koko Kristuksen kirkon synty.
Helluntaina toimitettiin ensimmäiset kristilliset kasteet. Varhaisessa kirkossa helluntai oli pääsiäisen ohella toinen vuoden kastepäivistä.

Liturgian toimittaa Liisa Penttinen ja Lauri Kastarinen saarnaa. Kanttorina on Anna Antikainen ja urkurina Eino Susitaival.

Helluntain raamatuntekstit puhuvat Pyhästä Hengestä lupauksena ja lahjana. Hänet on lähetetty meille puolustajaksi, auttajaksi ja lohduttajaksi. Tässä Hengessä Kristus on kirkossaan jatkuvasti läsnä. Pyhä Henki liittää maailman kaikki kristityt Kristuksen kirkkoon, yhteen Herraan ja yhteen uskoon. Näin helluntain sanoma merkitsee vastakohtaa sille hajaannukselle, mikä on kuvattu kertomuksessa Babylonin tornista.

Helluntaipäivä on tänä vuonna myös Kaatuneitten muistopäivä ja siten liputuspäivä.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Tuomiokirkkoseurakunta