Sodan murtamat –dokumenttielokuva Kuvakukossa

”Dokumenttielokuva nuorista miehistä, jotka lähetettiin puolustamaan rauhaa, mutta toivat sodan kotiin. Tarinan kertovat sodassa järkkyneiden miesten lapset.”

kuvassa Sodan murtamat dokumenttielokuvan juliste

Kuopion ev.lut. seurakunnat tarjoaa elokuvan Sodan murtamat 4.4.2017 klo 17 Kino Kuvakukossa, Vuorikatu 27. Elokuvan jälkeen on keskustelutilaisuus noin klo 18.30 Keskusseurakuntatalolla, Suokatu 22. Tilaisuus on avoin kaikille ja sinne on vapaa pääsy.

Illan aluksi katsottava Sodan murtamat -elokuva antaa pohjan yhteiselle ja pienryhmissä tapahtuvalle pohdinnalle. Illan aikana käsitellään elokuvan esiin nostamia häpeän ja vihan tunteita: Miten kätken ja salaan sellaista, mikä itsessä tuntuu vaikealta? Mikä näistä on omaa, mikä kertoo suhteesta omaan menneisyyteen, vanhempiin ja aiempiin sukupolviin? Voinko katkaista häpeän ja vihan kierteen? Keskustelua avaamassa ovat elokuvan ohjaaja Timo Korhonen ja emeritusprofessori Paavo Kettunen.

Vapaaehtoinen kahvimaksu yhteisvastuukeräykselle, jonka tuotolla autetaan tämän päivän sotien uhreja. Sodan murtamat -elokuva on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

”Isä lähti puolustamaan rauhaa, mutta toi kotiin sodan”

Elokuva käsittelee vaiettua kansallista traumaa ja keskittyy nuorimmillaan 17-vuotiaiden rivisotilaiden ja heidän lastensa kokemukseen – toiseen sukupolveen. Elokuvassa haastatellut kahdeksan lasta kertovat rohkeasti millainen kodin todellisuus oli, kun vuosia kotiin odotettu isä vihdoin palasi sodasta. Kaivattu isä olikin sulkeutunut, tuntematon, väkivaltainen – ei pystynyt palaamaan arjen hyvään, vaan toi vihan kotiin. Osa isistä suojasi perheitään vaikenemalla sodan kauhuista. Silti kodin uhkaava ilmapiiri pukeutuu sanoiksi lasten suussa – jotain pelättiin tapahtuvaksi, odotettiin kuin vihollisen hyökkäyksen alla.

Tuhannet lapset joutuivat kuuntelemaan isiensä järkyttäviä sotakokemuksia. Rintamalla olleiden jälkeläiset haluavat tietää totuuden isiensä väkivaltaisuudesta, häpeästä ja alkoholismista, jotta eivät itse tuhoutuisi.

Haastatteluiden ohella elokuvan muina elementteinä ovat sotilaiden kirjeet rintamalta, psykiatriset potilaskertomukset sekä puolustusvoimien rintamakuvaajien materiaali.

Sodan traumat ja niiden periytyminen sukupolvia eteenpäin on aiheena hyvin kiinnostava ja varsin vaikea. Omat suomalaiset tarinamme, kokemuksemme ja niistä puhuminen on meille kansana kollektiivisesti tärkeää. Aihe on myös hyvin ajankohtainen Eurooppaan virtaavien sodan traumatisoimien pakolaisten vuoksi. Tärkeitä teemoja elokuvassa ovat nuoruus, rohkeus, perheiden arki sekä selviytyminen.

2017-04-03 08:46:36.0