Piispantarkastuksen tavoitteena on seurakuntien tukeminen

Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymässä järjestetään huhtikuussa piispantarkastus. Edellisen kerran piispa Jari Jolkkonen suoritti tarkastuksen vuonna 2015.

Lähikuvassa piispa Jari Jolkkonen

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen

Piispantarkastus on noin kaksi vuotta kestävä prosessi, joka alkaa tuomiokapitulissa tarkastuskohteiden valitsemisella ja päättyy siihen, kun yhdessä löydetyt ja sovitut tavoitteet yhtymässä on saavutettu.

Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymään kuuluu kuusi seurakuntaa: Tuomiokirkko, Alava, Järvi-Kuopio, Kallavesi, Männistö ja Puijo. Yhteisiä työmuotoja ovat muun muassa yhteinen nuoriso- ja oppilaitostyö, perheneuvonta ja sairaalasielunhoito. Järvi-Kuopion ja Kallaveden seurakuntien erityispiirteisiin kuuluu laaja toimintaympäristö kaupunkiseurakuntiin verrattuna.

Piispantarkastuksessa piispa Jari Jolkkonen tapaa seurakuntien työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja seurakuntalaisia. Neuvotteluissa käsitellään seurakuntien toiminnan painopisteitä, työn ja työyhteisön kehittämistä sekä hallintoa ja taloutta. Piispa vierailee säännöllisin väliajoin hiippakuntansa seurakunnissa.

Piispantarkastuksilla on pitkä perinne kirkon 850-vuotisessa historiassa. Niitä on toimitettu Suomessa jo noin 600 vuoden ajan.

Piispa tekee tarkastusmatkan hiippakuntansa seurakuntiin ja seurakuntayhtymiin niin, että tarkastus pidetään kussakin seurakunnassa noin 8–10 vuoden välein. Tarkoituksena on yhdessä arvioida seurakunnan toimintaa, sen vahvuuksia ja mahdollisia kehittämisen kohteita sekä etsiä visioita tulevaisuuden varalle. Edellisen kerran piispantarkastus oli Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymässä vuonna 2015.

Piispantarkastuksen yhteinen kehittämisteema on jumalanpalveluselämä. Seurakuntien jumalanpalveluselämää vahvistetaan.

Vierailukohteet

Piispa vierailee erikseen sovituissa kouluissa, oppilaitoksissa ja yrityksissä sekä tapaa kaupungin muita toimijoita.

Piispa ja hänen delegaationsa käyvät seuraavissa yrityksissä: Savon Sanomat, Novapolis, Junttan Oy, Kuopion Woodi ja Puijo Peak sekä oppilaitoksissa: Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu, Savon ammattiopisto, taidelukio Lumit, Minna Canthin koulu. Lisäksi piispa vierailee päiväkodeissa.

Piispan delegaatio tapaa sosiaali- ja terveysalan toimijoita sekä Kuopion kaupungin johtoa sekä Kaavin ja Tuusniemen kunnan edustajia.

Kaikille avoimet tilaisuudet

Piispantarkastuksen avaushartaus on Tuomiokirkossa ma 15.4. klo 9.00. Muita yleisölle avoimia tilaisuuksia on Alavan, Kaavin, Kallaveden, Pyhän Johanneksen ja Puijon kirkoissa. Piispanmessua ja piispantarkastuksen päätöstä vietetään 28.4. Tuomiokirkossa.

Piispantarkastuksen avaushartaus Tuomiokirkossa ma 15.4. klo 9.00

Yhteisvastuukonsertti sekä iltatee konsertin jälkeen, piispa tavattavissa Alavan kirkossa ti 16.4. klo 19.00

Aamuhartaus Kaavin kirkossa ke 17.4. klo 9.00

Kirkko yritysten tukena -ilta Kallaveden kirkossa to 18.4. klo 18.00

Mukana myös Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Piispan kyselytunti Männistön Pyhän Johanneksen kirkossa ma 22.4. klo 18.00.

Mukana Männistön kirkkokuoro. Iltateet tarjolla tilaisuuden lopuksi klo 19.00. Lähetä kysymyksesi piispalle etukäteen osoitteeseen mannisto@evl.fi 14.4. mennessä.

Puijon kirkossa ti 23.4.
klo 8.00–9.00 Arkinen aamupala (3 €/hlö) Puijon kirkon seurakuntasalissa
klo 9.00–9.45 Piispantarkastuksen aloitus Puijon kirkossa
klo 18.30–19.00 Kevyt iltapala Puijon kirkon seurakuntasalissa
klo 19.00 Piispan kyselytuokio musiikilla maustettuna Puijon kirkossa

Piispanmessu Tuomiokirkossa, piispantarkastuksen päätös su 28.4. klo 10.00.

Piispantarkastus 2024

Thu Apr 11 14:36:00 EEST 2024