Konsertti "Elokuun uudet tuulet"

to 15.8. klo 18.00

Johannes Ruotsalaisen musiikkia. Trio Tarináni: Paolo Pellegrini, klarinetti, Vittoria Ecclesia, klarinetti, Johannes Ruotsalainen, piano.

Vapaa pääsy, käsiohjelma 10 €.

Kuopiolaissyntyinen Johannes Ruotsalainen saapuu konsertoimaan Iisalmen Pyhän Ristin kirkkoon sekä Kuopion Alavan kirkon seurakuntatalolle Trio Tarinàni -yhtyeensä kanssa, johon kuuluvat pianisti-säveltäjä Ruotsalaisen lisäksi italialaiset klarinetistitaiteilijat Paolo Pellegrini ja Vittoria Ecclesia. Keskiviikkona 14.8. Iisalmessa Pyhän Ristin kirkossa ja torstaina 15.8. Kuopiossa Alavan kirkon seurakuntatalolla tapahtuvien konserttien aikana kuullaan Ruotsalaisen vastavalmistuneita elokuvamusiikinomaisia ja romanttissävytteisiä teoksia tältä vuodelta, sekä vanhempaa materiaalia uudelleensovitettuina tälle kokoonpanolle. Trioteosten lisäksi Ruotsalainen esittää myös soolopianoteoksiaan, joista In Times of Despair ja A River Underground julkaistiin viime kesänä Ruotsalaisen debyyttijulkaisulla Moments of Sincerity. Molemmat konsertit alkavat klo 18, ja niihin on vapaa pääsy.

Ruotsalainen valmistui keväällä 2018 musiikkipedagogiksi erinomaisin arvosanoin Katariina Liimataisen oppilaana Savonia-ammattikorkeakoulusta, jossa opiskellessaan hänet palkittiin 1. palkinnolla Kuopion VIII pianokilpailuissa. Suomen lisäksi Ruotsalainen on esiintynyt mm. Venäjällä Pietarissa ja Petroskoissa, Gerassa (Saksa), Ponte de Limassa (Portugali), sekä Virossa Tallinnassa, jossa hän tällä hetkellä suorittaa Viron musiikki- ja teatteriakatemiassa maisterintutkintoa klassinen piano pääaineenaan.

Bresciasta kotoisin oleva Pellegrini valmistui korkein arvosanoin Luca Marenzio -konservatoriosta vuonna 2015, jonka jälkeen jatkoi opintojaan Roberto Ganderin ja Roberta Gottardin johdolla Claudio Monteverdi -konservatorion maisteriohjelmassa, josta valmistui kunniamaininnoin syksyllä 2017. Tänä vuonna Tallinnassa Debussy -klarinettikilpailussa, sekä kamarimusiikkikilpailussa 2. palkinnolla palkittu Pellegrini on työskennellyt uransa aikana orkesterimuusikkona mm. Viron sinfoniaorkesterissa, Europe -nuoriso-orkesterissa Dramstadtissa, sekä Bolzanon Haydn -orkesterissa. Tällä hetkellä hän opiskelee Viron musiikki- ja teatteriakatemiassa kamarimusiikin maisteriohjelmassa Toomas Vavilovin johdolla.

Novaran konservatoriosta kunniamaininnoin professori Sandro Tognattin johdolla valmistunut Ecclesia viimeistelee tällä hetkellä klarinetin maisterintutkintoaan Toomas Vavilovin johdolla Viron musiikki- ja teatteriakatemiassa. Orkesterikokemusta häneltä löytyy laajalti mm. La Scalan orkesterin, Tallinnan kansainvälisen nuoriso-orkesterin, Monferrato -klassisen orkesterin, sekä Välimeren nuoriso-orkesterin kanssa. Ecclesia oli myös esiintyvänä taiteilijana Tukholmassa Aurora -musiikkifestivaaleilla elokuussa 2017, ja tulevana syksynä hän esiintyy solisistina Viron musiikki- ja teatteriakatemian uuden konserttisalin avajaiskonsertissa.

Alavan seurakunta