Kiirastorstain messu

to 28.3. klo 18.00
Viimeinen ehtoollinen, patsas.

Kuopion tuomiokirkko

Kiirastorstain aiheena on kertomus Jeesuksen ja hänen opetuslastensa viimeisestä yhteisestä ateriasta ja pyhän ehtoollisen asettamisesta. Raamatuntekstit avaavat erilaisia näkökulmia alttarin sakramentin sisältöön: uuden liiton ateria, Jeesuksen uhrikuoleman muisto, syntien anteeksiantaminen, kiitos ja ilo, taivaallisen juhlan odotus ja murretun leivän luoma yhteys.

Messun päätteeksi alttari riisutaan ja puetaan mustaan vaatteeseen Kristuksen kärsimyksen ja kuoleman muistoksi.

Messussa saarnaa Pauliina Huhtala ja liturgina Risto Voutilainen. Kanttorina Riikka Haapamäki ja urkurina Anna Antikainen. Tuomiokirkon kamarikuoro.

Alttarin riisuminen kiirastorstain messun päätteeksi aloittaa ristin ja ylösnousemuksen pääsiäisen, pääsiäispäivän iltaan jatkuvan kolmen päivän juhla-ajan (triduum sacrum, triduum paschale), joka ilmaisee Kristuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen yhteenkuuluvuuden.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Tuomiokirkkoseurakunta