Tomuksi taivaanrantaan -soolotanssiteos

pe 29.3. klo 18.00
Tanssija

Kuopion tuomiokirkko

Tanssitaiteilija, balettitanssija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin soolotanssiteos herättää ajattelemaan missä kulkee elämän ja kuoleman raja, ja millaisina täältä lähdemme.

Musiikkina teoksessa kuullaan mm. Arvo Pärtin Missa Syllabica sekä Aulis Sallista, Heino Kaskea että Väinö Raitiota.

Vapaa pääsy.

Soolotanssiteos "Tomusta taivaanrantaan" sai kantaesityksensä Oulun tuomiokirkossa tuhkakeskiviikkona 2.3.2022. Teos on Oulun Tuomiokirkkoseurakunnan tilausteos juhlistamaan sekä pääsiäisen aikaa että Oulun palon 200-vuotismuistovuotta ja tuo eläväksi kuvataiteilija Sampo Kaikkosen Oulun Tuomiokirkon Taivaanranta - Divine Horizon -kirkkomaalauksen keskushahmon sekä tulipalon koettelemukset.

Teos kysyy kuka on tuo nainen? Mistä hän tulee ja minne on matkalla? Teos kuljettaa katsojan mukanaan kokemaan suuren tulipalon; syttymisen aiheuttaman pelon ja paniikin, sekä tulen voiman. Palamisen symboliikan voimakkaana vastaparina on sateen armahtava voima. Tuhkasta nousee lopulta jotain uutta.
Tomusta Taivaanrantaan -teosta on esitetty Oulussa, Tohmajärvellä, Joensuussa sekä Jyväskylän seurakunnan Jyväskylän pääsiäinen -taidefestivaalilla. Siitä on nähty osia myös Ranskassa, jossa Louhensalo-Lindström asuu sekä työskentelee.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Tuomiokirkkoseurakunta