Toivon tuojat - armon asialla

”Kirkon pitää vaalia toivon sanomaa –olemme armon asialla” painottaa toimittaja Anna-Stina Nykänen. Helsingin Sanomien toimittaja Nykänen vieraili Kuopion ev.lut. seurakuntien luottamushenkilöille järjestetyssä ensimmäisessä Maraton -seminaarissa.

toimittaja Anna-Stina Nykänen

Anna-Stina Nykänen asui nuoruudessaan myös Kuopissa. Nykänen muistutti puheenvuorossaan muun muassa  ”maallistusmisharhasta”. Aktiivijäsenien rinnalla on paljon seurakuntalaisia, joille kirkko ja usko on edelleen tärkeä. Kirkkoon mahtuu myös monia ääniä.

Anna-Stinalle itselleen on luterilaisessa uskossa tärkeimpänä ajatus armosta. Tähän merkittävään löytöön hän tutustui piispa Jari Jolkkosen ja tietokirjailija, pastori Jaakko Heinimäen kirjoittamassa Luterilaisuuden ABC –kirjassa. Luterilaisen uskon ytimessä on ajatus Jumalan armosta, jota ihmisen ei tarvitse teoillaan ansaita. Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita. ”Usko näkyy minulla siinä, miten elän ja kohtelen muita ihmisiä ja luontoa.”

"Läsnäolo ja merkitykselliset kohtaamiset sekä toivon ja luottamuksen sanoman välittäminen ovat kirkolle erittäin tärkeä tehtävä." Nykänen kannustaa jalkautumaan seurakuntalaisten pariin, sinne missä he jo valmiiksi liikkuvat eli pois myös omista tiloista. Silmiin katsominen ja levollinen kohtaaminen on jokaisen seurakuntalaisen tehtävä armon välittäjänä. Tulevaisuuden haasteita on toimiminen monikulttuurisessa Suomessa.

Kirkon kasvatus toteutuu myös muistijälkien kautta. Erityisesti hädän hetkellä tutut virret saattavat nousta mieleen. Ihmiset tarvitset arjen teologiaa ja sen mukaista ymmärrettävää sanoittamista ja viestintää. Kirkon tehtävä on luoda luottamusta tulevaan. Armo kuuluu kaikille.

Maraton –seminaari järjestettiin 24.2. Alavan kirkon seurakuntasalissa. Tilaisuudessa puhui Kirkkohallituksen Jumalanpalvelus ja kasvatus -yksikön johtaja Jarmo Kokkonen. Keskusteluosoita johti hiippakuntasihteeri, työyhteisökehittäjä Antti Kokkonen. Seminaarin suunnittelusta ja järjestelyistä vastasivat yhteisen seurakuntatyön johtaja, johtava oppilaitospastori Panu Pohjolainen ja Alavan seurakunnan kirkkoherra Anu Kiviranta.

Sat Feb 24 15:23:00 EET 2024