ApuVa2020 - perheiden voimaannuttamista ja arjen apua Kuopiossa

ApuVa2020-hankkeen tavoitteena on tarjota perheiden arkeen tukea ja nopeaa apua poikkeustilan aiheuttamissa haasteissa. Yhteistyökumppanina hankkeessa ovat Kuopion kaupunki, yritykset ja järjestöt.

Paperinukkeperhe kämmenellä.

Kuopion ev.lut. seurakunnat ovat saaneet ELY keskukselta (ESR ja valtio) lähes 138 000 euron hankerahoituksen, jossa Kuopion kaupunki on mukana 10 % osuudella.

”ApuVaHanke - voimaannuttaminen arkeen 2020” on puolen vuoden kestoinen projekti, jolla helpotetaan perheiden arkea. Toiminta kohdistuu Kuopion seurakuntayhtymän alueelle, johon kuuluvat Kuopio, Kaavi ja Tuusniemi. Hankeaika 20.4.-31.10.2020.

Tavoitteena on tarjota perheiden arkeen tukea ja nopeaa apua poikkeustilan aiheuttamissa haasteissa. Perheiden arjessa haasteet saattavat näyttäytyä esimerkiksi digisyrjäytymisen muodossa. Sen lisääntyessä arjen kuormittavuus kasvaa ja ongelmat, kuten uupumus pahenevat. Samalla voimavarat vähenevät ja tilanteet kriisiytyvät.

Rinnalla kulkija arjessa, digiosaamisen ohjaaja, kodinhoidon valmentaja tai psyykkinen tsemppari – näitä kaikkia tarvitaan. Hankkeen rahoituksella ostetaan palvelua, joka ohjataan avun tarvitsijoille olemassa olevan yhteistyöverkoston kautta. Apu kohdentuu heikoimmassa asemassa oleville perheille, joiden aikuisia tuetaan. Rinnalla tarjotaan seurakuntien tuottamaa lasten ”ApuVaLapset” viriketoimintaa.

ApuVa2020-hankkeessa on yhteistyökumppanina Kuopion kaupunki, yritykset ja järjestöt, joita kutsutaan mukaan toimintaan. Kehitettyä palvelukonseptia voidaan hyödyntää myös poikkeusolosuhteiden päätyttyä.

Heitetään ilmaan palvelupallo, josta toinen ottaa kopin - ja näin pystymme tuottamaan asiakasperheille ja avuntarvitsijoille ennakoivaa, nopeaa, oikea-aikaista sekä perille menevää apua.

Kuopion seurakuntien ApuVa2020 projektipäällikkönä toimii Marjukka Borgman ja projektikoordinaattorina Pirjo-Leena Kinanen-Nimmrichter.

Käy tutustumassa tarkemmin toimintaamme verkkosivillammeLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Wed May 06 12:02:40 EEST 2020